Експериментування з водою

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ
«Експериментування з водою»
Дослід - це спостереження за явищами природи, яке 
виробляється в спеціально організованих умовах. Діти здатні пізнати не тільки зовнішню сторону фізичних явищ, а й нескладні зв'язки, відносини між ними та закономірності, такі, як різні стани речовин, перехід речовин з одного стану в інший, властивості повітря, здатність піску пропускати через себе воду. Завдяки дослідам у дітей розвивається здатність порівнювати, робити висновки, висловлювати судження.
Досліди будуються на основі наявних проблем дітей, поглядів. У постановці і проведенні дослідів діти повинні бути активними учасниками. При обговоренні результатів дослідів необхідно підводити дітей до самостійних висновків і суджень.
Пропонуємо Вашій увазі деякі досліди, які Ви можете провести зі своїми дітьми вдома.
Проводячи ці досліди, Ви познайомите дітей з деякими властивостями води. Зверніть їхню увагу на те, що навіть такий звичний об'єкт, як вода, містить у собі багато невідомого. Знання властивостей води допоможе дітям зрозуміти особливості водних організмів, їх пристосованість до водного середовища існування.
Матеріали та обладнання: склянки з водою, склянка з молоком, палички або чайні ложки, соломинки для коктейлю, пісок, цукровий пісок, шматочки льоду, грудочки снігу, термос з гарячою водою, скло або дзеркальце, акварельні фарби.
1. Вода прозора.
Перед дітьми стоять дві склянки: одна з водою, інша з молоком. В обидві склянки покласти палички або ложечки. У якій зі склянок їх видно, а в якій ні? Чому? 
Висновок: вода прозора, а молоко ні. Запропонувати дітям подумати, що було б, якби річкова вода була непрозорою? Наприклад, у казках йдеться про молочні річки з медовими берегами. Могли б риби, та інші тварини жити в таких молочних річках?
2.У води немає смаку.
Запропонувати дітям спробувати через соломинку воду. Чи є у неї смак? Дати їм для порівняння спробувати молоко або сік. Якщо вони не переконалися, нехай ще раз спробують воду. (Діти часто чують від дорослих, що вода дуже смачна. У них формується невірне уявлення. Пояснити, що коли людина дуже хоче пити, то із задоволенням п'є воду, і, щоб висловити своє задоволення, говорить: «Яка смачна вода», хоча насправді її смаку не відчуває.)
3.У води немає запаху.
Запропонувати дітям понюхати воду і сказати, чим вона пахне або зовсім не пахне. Нехай нюхають ще і ще, поки не переконаються, що запаху немає. Можна для порівняння запропонувати понюхати воду, в яку додали ароматичні речовини (духи, сіль для ванн).
Однак можна підкреслити, що вода з водопровідного крана може мати запах, так як її очищають спеціальними речовинами, щоб вона була безпечною для нашого здоров'я.
4.Лід-тверда вода
Взяти кубики льоду. Помістити їх в окремі склянки, щоб кожна дитина спостерігала за своїм шматочком льоду. Діти повинні стежити за станом кубиків льоду в теплому приміщенні. Звернути їхню увагу на те, як поступово зменшується кубик льоду. Що з ним відбувається?
Взяти один великий кубик льоду і кілька маленьких. Поспостерігати, який з них розтане швидше: великий або маленький. Важливо, щоб діти звернули увагу на те, що різні за розміром шматки льоду розтануть в різні проміжки часу. Таким же чином простежити за таненням снігу. Висновок: лід, сніг - це теж вода.
5. Пар - це теж вода.
Взяти термос з окропом. Відкрити його, щоб діти побачили пар. Помістити над парою скло або люстерко. На ньому виступлять крапельки води, показати їх дітям.
6.Вода рідка, може текти.
Дати дітям дві склінки - одна з водою, інша - порожня. Запропонувати акуратно перелити воду з однією в іншу. Ллється вода? Чому? (Тому, що вона рідка.) Якби вода не була рідкою, вона не змогла б текти в річках і струмочках, не текла б з крану.
Для того, щоб діти краще зрозуміли, що таке «рідка», запропонувати їм згадати, що кисіль буває рідким і густим. Якщо кисіль тече, ми можемо його перелити зі склянки в склянку, і ми говоримо, що він ... рідкий. Якщо ж ми не можемо його перелити зі склянки в склянку, тому що він не тече, а виливається шматками, то ми говоримо, що кисіль ... густий.
Оскільки вода рідка, може текти, її називають рідиною.
7.У воді деякі речовини розчиняються, а деякі - не розчиняються.
У кожної дитини по дві склянки з водою. В одну з них покласти звичайний пісок і спробувати розмішати його ложкою. Що виходить? Розчинився пісок чи ні? Взяти іншу склянку і насипати в неї ложечку цукрового піску, розмішати його. Що тепер сталося? У якій зі склянок пісок розчинився?
На дні акваріума лежить пісок. Розчиниться він чи ні? Що було б якби на дно акваріума поклали незвичайний пісок, а цукровий пісок? А якби на дні річки був цукровий пісок? (Він розчинився б у воді, і тоді на дно річки не можна було б встати).
Запропонувати дітям розмішати акварельну фарбу в склянці з водою. Чому вода стала кольоровою? (Фарба в ній розчинилася).
8.Лід легше води
Запитати дітей: що буде з кубиком льоду, якщо його помістити в склянку з водою? Він потоне, буде плавати, відразу розчиниться? Вислухати відповіді дітей, а потім провести дослід: опустити кубик льоду в склянку з водою. Лід плаває у воді. Він легше води, тому і не тоне. Залишити лід у склянках і подивитися, що з ним станеться.
9.Вода буває теплою, холодною, гарячою.
Дати дітям склянки з водою різної температури. Діти пальчиком визначають, у якій склянці вода холодна, а в якій гаряча. Запитайте дитину, як отримати теплу воду? Виконайте це разом з ним. Можна продовжити попередній дослід (№8), порівнявши температуру води до того, як в неї поклали лід, і після того, як він розтанув. Чому вода стала холодніше?
Підкреслити, що в річках, озерах, морях теж буває вода з різною температурою: і тепла, і холодна. Деякі риби, звірі, рослини, равлики можуть жити тільки в теплій воді, інші - тільки в холодній. Якби діти були рибами, яку воду вони б вибрали - теплу чи холодну? Як вони думають, де більше різних рослин і тварин - в теплих морях чи в холодних? Сказати, що в холодних морях, річках живе менше різних тварин. Але в природі є такі незвичайні місця, де дуже гаряча вода виходить з-під землі на поверхню. Це гейзери. Від них, як і від термоса з гарячою водою, теж йде пара. Чи може хто-небудь жити в такому гарячому «домі»? Мешканців там дуже мало, але вони є, наприклад, особливі водорості.
Важливо, щоб діти зрозуміли, що у водоймах вода буває різної температури, отже в них живуть різні рослини і тварини.
10.Вода не має форми
Запропонувати дітям розглянути кубик льоду (згадати, що лід - це тверда вода). Якої форми цей шматочок льоду? Змінить він свою форму, якщо опустити його в склянку, в миску, покласти на стіл або на долоньку? А рідка вода?
Запропонувати дітям налити воду в глечик, тарілку, склянку (будь – який посуд), на поверхню столу. Що відбувається? Вода приймає форму того предмета, в якому знаходиться, а на рівному місці розповзається калюжкою. Значить, рідка вода не має форми.

Немає коментарів:

Дописати коментар