Картотека дослідів



ПЕРЕЛІК МАТЕРІАЛІВ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ

ПОШУКОВО – ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

З ДОШКІЛЬНИКАМИ

(ДОСЛІДИ З ВОДОЮ, ПОВІТРЯМ)

Досліди з водою:

1.Припущення. Колір води не залежить від барвника.

Хід досліду: У дві прозорі склянки налити води з водопровідного крана та дощову. Пропонувати порівняти її. У склянку з водою покласти кілька кришталиків марганцево кальцієвого калію. Якого кольору стала вода? Аналогічно проробити дослід, добавляючи інші барвники (2-3). Діти роблять висновок, що колір води залежить від барвника.

2.Припущення. Вода – це рідина.

Хід досліду: Продемонструвати властивість води розливатися в різних напрямках, утворюючи плями різної форми і розміру. Вода ллється єдиною цівкою з посуду носиком ( чайник, глечик, поливальниця) і кількома цівками з посуду, що має овальний або круглий отвір. Чому?

3.Припущення. Смак води залежить від розчинених у ній речовин.

Хід досліду: Запропонувати дітям попробувати воду на смак. Вона без смаку. Добавити ложечку цукру. В інший посуд ложку солі. Що сталося? З цукром? З сіллю? Якою стала вода? Від чого залежить смак води?

4.Припущення. Температура води залежить від температури навколишнього середовища.

Хід досліду: Запропонувати вихованцям попробувати воду на смак, доторкнутися до посудини з трохи нагрітою водою кімнатної температури і принесеної з холоду. Від чого залежить температура води?

5.Припущення. Вода не міняє форми.

Хід досліду: Взяти гумову рукавичку, обережно наповнити її водою з глечика. Спостерігати, що вода набула форми рукавички. Зробити цей самий дослід з іншими ємностями. Зробити висновок: вода змінює форму. Отже припущення не підтвердилось.

6.Припущення. Легкі предмети плавають, важкі тонуть.

Хід досліду: У прозору посудину, користуючись умовною міркою, опустити піску, глини, дрібних камінців, по 2-3 предмети однакової форми та об’єму, але з різного матеріалу, використовуючи послідовні дії. Вчити дітей пояснювати поведінку цих предметів у воді. Чому деякі з них плавають, інші тонуть, а окремі розчиняються, змінюючи забарвлення води.

7.Припущення. Повітря містить воду.

Хід досліду: Заповніть банку кубиками льоду та закрийте її кришкою. Почекайте поки вона охолоне. Що відбувається на зовнішній стороні банки? Потріть банку сухою тканиною. Чи намокла тканина? На стінках банки утворились краплини води, тому що повітря поряд з нею стало холодним.

8. Припущення. Вода, що оточує нас, не завжди чиста, але її можна очистити.

Хід досліду: Прозорий посуд заповніть водою, в рівному об’ємі. Першу – водою з водопровідного крана, другу – водою з калюжі, третю – дощовою водою. Спершу слід роздивитись воду в кожній пробірці через збільшуване скло. Висновок діти роблять самі. Воду з другої та третьої посудини треба очистити. Запропонуйте пропустити її через фільтр: серветку. Діти роблять висновки. Припущення підтвердилось.

9. Припущення. Люди не втрачають воду під час дихання.

Хід досліду: Подихайте на холодне скло. Воно вкривається крапельками води, запотіє. Звідки взялася вода? Це ми її виділяємо під час видиху.



Досліди з повітрям:

1.Припущення. Повітря немає в оточуючих предметах.

Хід досліду: Продемонструвати порожню відкриту банку, поліетиленовий пакет. Запитати, що в них є. Запропонувати кожній дитині згорнути щільно складений поліетиленовий мішечок з боку отвору в трубочку рухати від себе. Що сталося?( Повітря, яке було в мішечку ми поступово зібрали до купи, про що свідчить повітряна „ подушечку”, яка утворилася в результаті наших дій). Діти роблять висновок, що повітря прозоре, воно є в банці, в пакеті, в інших предметах, які стоять на столах, воно нас оточує.

2.Припущення. Повітря всередині нас.

Хід досліду: Запропонуйте малятам подути в соломинку, або тоненьку трубочку, один кінець якої занурений у склянку з водою. Зявилися бульбашки. Що це? Повітря. Звідки взялося? З наших легенів, ми видихнули його. Отже припущення підтвердилося: повітря є в середині нас.

3. Припущення. Всередині цеглини, піску, поролону, глини, землі повітря немає.

Хід досліду: В банку з водою по черзі вкиньте цеглинку, жменьку піску, поролону, глину. В другу баночку – грудочку землі. Спостерігайте появу бульбашок навколо предметів. Що це? (повітря).

Звідки зявились бульбашки, що містять повітря? Воно містилося всередині вкинутих у воду речовин. Отже, повітря не видно, бо воно прозоре, але воно є в речовинах. Тож припущення не підтвердилось.

4.Припущення. Корені рослин не дихають під землею, бо там немає повітря.

Хід досліду: Грудочку твердої землі вкиньте в 3-х літрову банку з водою. Спостерігайте появу бульбашок. Звідки вони взялися?( Із землі). Рослини, як і всі живі істоти, дихають повітрям. Воно необхідно їм для росту і розвитку. Якщо грунт твердий, повітря в ньому мало і кореням майже нічим дихати. Треба рятувати рослину від загибелі: розпушити землю, тобто зробити „сухий” полив.

5. Припущення. Якщо гумову кульку наповнити повітрям, вона стає легшою за ту, яку не наповнено повітрям.

Хід досліду: Запропонувати дітям зважити на терезах з двома чашами дві однакові гумові кульки, зважування показало, що їх вага однакова. Тепер одна кулька наповнюється повітрям, і вдруге зважуються обидві кульки. ( чаша, на якій кулька з повітрям, опускається вниз, отже ця кулька важча).тож, припущення не підтвердилося – повітря має вагу.

6. Припущення. Кімнатні рослини не сприяють очищенню повітря в приміщенні.

Хід досліду: Вимийте водою листя фікуса або іншої кімнатної рослини з великим листям. Разом з дітьми розгляньте воду, краще через збільшуване скло. Вода брудна, каламутна. Про що це свідчить? Домашні рослини збирають пил з повітря. Повторіть цей дослід через день – два. Збираючись на листі рослин, пил заважає рослинам дихати. Чим чистіше повітря, тим вільніше воно дихає і швидше росте.

Сонце.

1. Мета: показати рух сонця в небі.

Матеріал: вертикальний предмет (стовп, дерево), крейда.

Умови: літо, сонячна днина.

Хід досліду:

Уранці визначити місцезнаходження сонця на небі за певними орієнтирами (будинки, дерева тощо.) й накреслити крейдою тінь від якогось із них. Повторити опівдні та надвечір.

2. Мета: показати залежність між висотою стояння сонця та кількістю його тепла.

Матеріал: ліхтарик.

Умови: затемнене приміщення.

Хід досліду:

Спрямувати світло ліхтарика на руку дитини під певним кутом, потримати 20 -30 сек., потім спрямувати світло вертикально до руки. Запитати дитину, коли тепло було найвідчутніше.

Грунт.

1.     Мета: показати властивість піску пропускати воду, а глини – утримувати її.

Матеріал: три банки – одна з піском, друга з глиною, третя з водою.

Хід досліду:

Налити у банки – з піском і глиною – однакову кількість води й спостерігати, як вона просочується.

Висновок: пісок пропускає воду, а глина ні.

2.     Мета: навчити дітей розрізняти вологу та суху землю.

Матеріал: добре зволожена і суха земля.

Умови: літо – подвір’я, зима – куточок природи.

Хід досліду:

Запропонувати дітям узяти жменю мокрої і жменю сухої землі і стиснути руки в кулаки.

Висновок: волога земля м’яка, зліплюється в грудку, з неї можна витиснути воду. Суха земля тверда, при здавлюванні розсипається.















2 коментарі:

  1. Дякую Вам за цікаво підібраний матеріал. Буду використовувати його зі своїми малюками. Сподіваюся, що їм буде це цікаво та корисно.

    ВідповістиВидалити
  2. Я буду дуже рада, якщо зможу Вам допомогти!

    ВідповістиВидалити